Selkävaivat ovat sairauspoissaolojen paalupaikalla – miten ennaltaehkäiset ja selätät ne?

Selkävaivat ovat sairauspoissaolojen paalupaikalla – miten ennaltaehkäiset ja selätät ne?

Selkävaivat kiusaavat monia suomalaisia. Ne ovat flunssaa ja nuhakuumettakin yleisempi sairauspoissaolon syy. Useampi kuin joka kolmas työikäinen on kärsinyt selkävaivoista viimeksi kuluneen kuukauden aikana. Miten selkävaivoista tuli suomalaisten kansantauti? Mikä niitä aiheuttaa ja miten niitä voisi ennaltaehkäistä?

Selkävaivoista kärsii kaikki, niin fyysisen työn tekijät kuin toimistossa työskentelevät ja autonkuljettajatkin. Vaivojen syntyyn on monia vaikuttavia tekijöitä: huonot työasennot, liiallinen istuminen ja paikalla oleminen, liikunnan vähäisyys. Usein niistä puhutaankin elintasovaivoina.

Selkävaivat paikantuvat eniten alaselän alueelle. Näistä 90 % on hyväennusteisia, epäspesifejä, joilla ei ole yhteyttä hermojuuren vaurioon tai vakavaan tautiin. Noidannuoli on tyypillinen esimerkki epäspesifistä alaselkäkivusta. Kivun aiheuttajana on usein pieni vaurio selkärankaa ympäröivissä kudoksissa. Tavallisimpia yläselän vaivoja ovat taas lapaluun seudun lihaskivut.

Ennaltaehkäise ja selätä selkävaivat

Liiku riittävästi! Kuntosaliharjoittelu vahvistaa keskivartalon ja lantion seudun lihaksia, ja esimerkiksi sauvakävely on hyvä liikuntamuoto selkävaivojen ennaltaehkäisyyn. Sauvakävelyssä rinta- ja kaularangan liikkuvuus paranee ja selkälihakset vahvistuvat. Myös pilates on havaittu selkäpotilaiden kuntoutuksessa tehokkaaksi.

Hyvä ryhti parantaa keskivartalon hallintaa. Opettele myös nostamaan ja kantamaan painavia taakkoja oikealla tekniikalla. Tauota työtäsi. Säädä tuolisi oikein tai mikäli käytössäsi on korkeussäädettävä pöytä, työskentele välillä seisten. Pidä riittävästi taukoja pitkien automatkojen aikana, liiku ja venyttele. Niska- ja hartiajumien ja selkävaivojen taustalla on yhä useammin runsas älylaitteiden käyttö; kannattaakin miettiä, kuinka tarpeellista alituinen someläsnäolo oikeastaan on.

Liikunnan ja aktiivisuuden lisäämisen lisäksi on tärkeää huolehtia terveellisestä ruokavaliosta ja välttää ylipainoa. Muista myös riittävän unen merkitys, ja huolehdi, että patja ja tyyny ovat kehollesi sopivat.

Kun selkä vaivaa, paranee se yleensä itsekseen. Tärkeää on pysyä liikkeessä: sängyn pohjalle ei pidä jäädä, vaan on pyrittävä liikkumaan ja käyttämään selkää kivusta huolimatta. Tavallisen äkillisen selkäkivun hoidoksi riittää parasetamoli tai tulehduskipulääke. Myös lämpöhoito ja vaikkapa kuumavesipullo voivat lievittää kipuja. Pitkittyneisiin vaivoihin monet ovat löytäneet avun hieronnasta, fysioterapiasta tai kiropraktikoiden manuaalisesta terapiasta.

Lääkärin vastaanotolle on ehdottomasti hakeuduttava, mikäli selkävaivat pitkittyvät, kipu lisääntyy tai heijastuu alaraajoihin, yleiskunto huononee tai esiintyy lämmön nousua.

Valikoimistamme löytyy erinomaisia tuotteita, joista voi olla apua selkävaivoista kärsiville tai selkävaivojen ennaltaehkäisyyn.

Tutustu tuotteisiimme tästä: