Rentoutumalla voi laukaista lihasjännityksen

Rentoutumalla voi laukaista lihasjännityksen

Kolme neljäsosaa aikuisista kärsii elämänsä aikana kroonisesta selkäkivusta. Osa kipu- ja särkytiloista on psyykkisperäisiä. Kiireinen työtahti, stressi ja ahdistuneisuus voivat aiheuttaa lihasjäykkyyttä, josta edelleen voi syntyä kroonisten lihasjännitysten aiheuttamia kiputiloja. Kun mielemme jännittyy, jännittävät myös lihaksemme. Lihasjännitys synnyttää kipua ja kipu lisää jännitystä: tuloksena on noidankehä.

Lihasjännityksestä johtuvien selkä- ja alaselkäkipujen lisäksi jännitysniska on yleinen vaiva erityisesti tietokoneen ääressä työtä tekeville ja esimerkiksi kampaajille. Se aiheutuu niskan ja hartioiden pitkään jatkuneesta staattisesta jännityksestä ja johtuu useimmiten huonosta työergonomiasta. Jännitysniska ilmenee niskassa, hartioissa ja lavoissa tuntuvana särkynä, ja oireisiin liittyy usein huimausta ja päänsärkyä sekä joskus sormien puutumista.

Miten parhaiten ehkäistä lihasjännitystä ja hoitaa siitä aiheutuvia kiputiloja? Kokosimme sinulle 10 tehokasta vinkkiä, joiden avulla lihasjännitys vähenee.

1. Työergonomia kuntoon
Korjaa työasentoasi ja säädä työpöytäsi korkeutta. Hartioiden tulisi olla mahdollisimman rentoina työtä tehdessä ja istuma-asennon selkää hyvin tukeva. Älä jämähdä yhteen asentoon koko päiväksi, vaan tee töitä mahdollisuuksien mukaan välillä seisten. Onko satulatuoli jo sinulle tuttu?

2. Säännöllinen liikunta
Liikunta kiihdyttää verenkiertoa ja tehostaa hapen ja energian kulkeutumista lihaksille. Kehon lämpötila nousee liikuntasuorituksen aikana, joka auttaa jännityksiä laukeamaan.

3. Lihaskunto
Kuntosaliharjoittelu auttaa vahvistamaan selkälihaksia. Muista lämmittely ennen treeniä ja lisää rauhallinen ja rentouttava venyttely osaksi harjoitusta!

4. Taukoliikunta
Tauota työtäsi. Tee taukoliikkeitä kerran tunnissa: voimistele, venyttele ja rentouta lihaksiasi.

5. Vältä vetoa ja kylmää
Kylmässä verisuonet supistuvat ja kehomme jännityy. Suojaa niska ja hartiat vedolta ja kylmältä. Myös voimakas ilmastointi voi ärsyttää vedon tavoin erityisesti niskaa ja alaselkää.

6. Monipuolinen ravinto
Syö hyvin ja monipuolisesti. Kiinnitä huomio hyviin ravintoaineisiin ja niiden riittävään saantiin. Esimerkiksi D-vitamiini, kalsium ja magnesium ovat tärkeitä lihasten toiminnan edistämiseksi.

7. Vähennä stressiä
Anna itsellesi taukoa suorittamisesta ja tee asioita, jotka tuottavat sinulle mielihyvää. Rauhallinen musiikki ja mielikuvaharjoitteet auttavat rentoutumaan työpäivän jälkeen.

8. Rentoutus
Harjoittele aktiivista lihasrentoutusta, jossa käyt kehosi läpi rentouttaen lihakset vaihe vaiheelta. Rentoutuessa hengitysrytmi ja syke rauhoittuvat, verenpaine laskee ja lihasjännitys vähenee. Aktiiviset rentoutusharjoitukset auttavat tiedostamaan, miltä jännittäminen tuntuu. Samalla opit tunnistamaan jännitystilan ja myös laukaisemaan sen.

9. Hyvä uni
Kehollesi sopiva patja ja oikein muotoiltu tyyny varmistavat hyvän nukkumisasennon. Hyvät tyyny ja patja tukevat selkärangan luonnollisia kaaria ja lihaksisto pääsee rentoutumaan. Kunnon yöunien jälkeen koko elämä tuntuu valoisammalta.

10. Hieronta
Säännöllinen hieronta auttaa pitämään lihasjännityksen ja kivut kurissa. Käy hieronnassa aina, kun aika ja lompakko antavat siihen myöten. Hemmottele itseäsi välillä vaikkapa kuumakivihieronnalla!

10+. Rentoutuspatja
10+ lihasrentoutuspatja rentouttaa koko kehoasi ja lieventää lihasjännityksen aiheuttamia oireita. Patjaa käytettäessä aineenvaihdunta lisääntyy, hapensaanti ja verenkierto tehostuvat ja haitallisten kuona-aineiden poistuminen kehosta nopeutuu. 10+ patja rentouttaa fyysisen ja psyykkisen rasituksen jälkeen ja helpottaa palautumista sekä unensaantia

10+ rentoutuspatja on oivallinen erityisesti silloin, kun aika asettaa haasteita. Rentoutuspatjaa voit käyttää autossa palatessasi töistä kotiin tai kotona nojatuolissasi tv-uutisia katsoessasi. Vieläkin rentouttavampaa on, jos pystyt patjan käytölle varaamaan oman erityisen aikansa: istut mukavasti silmät suljettuina ja lepuutat mieltäsi musiikkia kuunnellen, samalla kun patja tekee töitä lihaksiasi hieroen ja rentouttaen.