Aurinko valaisee kehoa ja mieltä – muista silti suojautua sen haitoilta

Aurinko valaisee kehoa ja mieltä – muista silti suojautua sen haitoilta

Ensimmäisinä kirkkaina kevätpäivinä tunnemme itsemme hyväntuulisiksi ja hymyilemme kilvan auringon kanssa. Auringolla on terveydellemme paljon hyviä vaikutuksia, mutta suurina annoksina sen ultraviolettisäteillä on myös haittansa. Ulkoillessa tulisikin aina muistaa suojata itsensä liialliselta paahteelta ja varmistaa riittävä lepo myös kesällä.

Kevätaurinko herättää meidät eloon pitkän talven jälkeen. Maailma näyttää valossa kauniimmalta ja elämä tuntuu helpommalta. Auringon vaikutus hyvään oloon on selkeästi havaittavissa ja myös tieteellisesti todistettu. Mielialan lisäksi aurinko vaikuttaa positiivisesti myös fyysiseen terveyteen.

Valon määrä kasvaa vauhdilla, ja siksi siihen ei osaa aina valmistautua. Erityisen tärkeää on muistaa ihon suojaaminen heti keväästä alkaen ja tasaisen unirytmin varmistaminen myös yöttömän yön aikaan. Saat irti kesäajasta eniten, kun opit tunnistamaan auringon terveyshyödyt ja ennaltaehkäisemään sen haittavaikutuksia.

Aurinko tekee onnelliseksi

Keväällä luonto herää auringon lämmöstä ja saa kirjaimellisesti ihmistenkin hormonit hyrräämään. Pimeähormoniksi kutsutun melatoniinin eritys vähenee elimistössä, kun päivä pitenee ja valo lisääntyy, minkä vuoksi tunnemme itsemme virkeämmäksi. Auringonvalo myös kiihdyttää serotoniinin tuotantoa, mikä saa meidät tuntemaan itsemme iloisiksi ja pirteiksi. Tyytyväisyyshormoniksikin kutsuttu serotoniini on aivojen välittäjäaine, jonka toiminta vaikuttaa esimerkiksi mielialaan ja vireyteen.

Auringonvalo tuottaa ihollamme D-vitamiinia

Auringon ultraviolettisäteily jakaantuu lyhytaaltoisiin UVB-säteisiin ja pitkäaaltoisiin UVA-säteisiin. Lyhytaaltoiset UVB-säteet tuottavat iholla D-vitamiinia jo lyhyessä ajassa. D-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää koko elimistöllemme: se on hyväksi muun muassa lihaksistollemme ja immuunijärjestelmällemme. Talvisin ei auringossa meidän leveysasteillamme ole riittävästi UVB-säteilyä vitamiinin tuotantoa varten, mutta jo huhtikuinen kevätaurinko käynnistää ihollamme D3-vitamiinin tuotannon.

Nykyisin D-vitamiinin katsotaan olevan tärkeää myös flunssan ehkäisyssä. D-vitamiinin ominaisuuksista tunnetuin kuitenkin lienee sen vaikutus luuston hyvinvointiin, sillä ilman D-vitamiinia luusto ei pysty hyödyntämään tärkeää rakennusainettaan kalsiumia.

Auringon tervehdyttävät säteet ovat myös haitallisia

D-vitamiinin tuottamisen lisäksi UVB-säteet ovat hyväksi monien ihotautien, kuten esimerkiksi atooppisen ihottuman tai psoriasiksen hoidossa. Liian voimakkaalle ja pitkäaikaiselle auringonpaisteelle altistuminen voi kuitenkin polttaa ihon, mikä taas lisää melanooman riskiä.

Lyhytaaltoinen UVB-säteily jää vain ihon pintakerrokseen ja siten aiheuttaa ihon näkyvän palamisen. Pitkäaaltoinen UVA-säteily taas imeytyy syvemmälle ihoon ja hajottaa ihon kollageenisäikeitä, mikä vähentää ihon kimmoisuutta.

Auringon UVA-säteet täten vanhentavat ihoamme ja vaikuttavat myös maksaläiskien syntyyn. Ihon pigmenttimuutokset myös tummuvat ja tulevat vahvemmin näkyviin ihomme päivettyessä. Ruskettuminen on ihomme suojamekanismi, jolla se yrittää varjella pintasolujaan säteilyn vaurioilta.

Muista aina suojata ihosi polttavalta paahteelta. Käytä aurinkovoiteita reilusti, koska oikein käytettynä ne eivät estä sinua ruskettumasta. Muista aurinkovoiteet myös pilvisinä päivinä – ohut pilvi suodattaa säteilystä vain parisenkymmentä prosenttia. On tärkeää suojata myös silmät paahteelta, joko aurinkolasein tai lipalla.

Auringon vaikutus uneen

Lisääntyvä valon määrä vaikuttaa vuorokausirytmiimme ja sisäinen kellomme alkaa toimia paremmin kuin talvella. Ei kuitenkaan kestä kauaa, kunnes valoisa aika venyy iltamyöhään. Iltojen lisääntyvä valo voi myös tehdä nukahtamisen vaikeaksi. Monella onkin kokemuksia siitä, kuinka pohjoisen yöttömästä yöstä muodostuu uneton yö.

Nukahtamiseen ja unen laatuun voi vaikuttaa pimennysverhoilla ja vuodevaatteiden valinnalla. Oikeantyyppinen tyyny tukee niskaasi ja vähentää niska-hartiaseudun lihasjännityksiä niin, että nukut levollisemmin ja täten ennenaikainen valoon herääminen vähenee. Hengittävästä materiaalista valmistettu tyyny pitää pään ja hartiaseudun raikkaana myös kesän lämpimissä öissä.

Patja on eniten unen laatua parantava yksittäinen tekijä. Hyvä petauspatja tukee vartalon luonnolliseen asentoon, jolloin selkäranka, nivelet ja koko keho pääsevät lepäämään ja palautumaan päivän rasituksista. Hyvä patja luo parhaat edellytykset hyvälle ja virkistävälle unelle. Hyvin nukutun yön jälkeen jaksaa nauttia kesäpäivistä täysillä!

Finate on erikoistunut uniergonomiaan ja tuotevalikoima kattaa niin ortopediset tyynyt kuin ergonomiset sijauspatjatkin. Lue lisää patjan ja tyynyn merkityksestä hyvälle unelle tästä!

Finate on yritys, jonka tuotevalikoimista löytyy tuotteita, jotka ennaltaehkäisevät ja hoitavat. Tavoitteenamme on pitää yllä hyvinvointia ja tarjota terveempää elämää. Tutustu tuotteisiimme täällä http://selkahoito.fi/tuotteet/