Ota hyötyliikunnasta kaikki irti ja voi paremmin

Ota hyötyliikunnasta kaikki irti ja voi paremmin

Arkiaskareiden parissa syntyvä hyötyliikunta muodostaa suurimman osan jokapäiväisestä liikunnasta. Siivoaminen, lumen luonti sekä kauppa- ja työmatkojen tekeminen kävellen tai pyörällä ovat kaikki esimerkkejä arkiliikunnasta. Säännöllisesti toteutettuna liikunta tuo monia terveyshyötyjä, jotka on saavutettavissa jo pienillä valinnoilla.

Aktiivinen elämäntyyli parantaa ihmisen vireystilaa ja terveyttä monin tavoin. Liikunnalla on erityisen suuri vaikutus sydän- ja verisuonisairauksien ennaltaehkäisyssä. Myös kakkostyypin diabeteksen kehittymisen vaara pienenee ja osteoporoosin kehittyminen hidastuu. Fyysinen aktiivisuus ylläpitää myös mielenterveyttä, sillä se helpottaa esimerkiksi masennus- ja ahdistusoireita.

Aktiivisuuden yleisenä mittarina käytetään askelmäärää, jota voi helposti seurata erilaisilla askel- ja aktiivisuusmittareilla tai puhelimeen ladattavalla sovelluksella. Terveyden kannalta 6000-9000 askelta päivässä tuovat hyviä tuloksia, ja yli 13 000 päivittäistä askelta auttavat jo painonhallinnassa. Jo puolen tunnin kävelylenkillä saadaan pottiin noin nelisen tuhatta askelta. Pelkästään välttämättömistä arkiaskareista syntyy keskimäärin 2000–5000 askelta päivässä, riippuen siitä millaisia tottumuksesi ovat.

Hyötyliikunta tukee terveyttä

Saat lisättyä jokapäiväistä askelmäärää monilla helpoilla tavoilla. Ehkäpä tutuimmat keinot ovat portaiden valitseminen hissin sijaan ja bussista jääminen pysäkkiä aikaisemmin. Vielä suuremman hyödyn saat, kun suunnittelet arjen menojasi hyötyliikuntaa edistävällä tavalla.

Kaikki me tiedämme, miten vaikeaa työpäivän jälkeen on toisinaan innostua salille tai jumppaan lähtemisestä. Kaupassa on kuitenkin pakko käydä. Ostosten kuljettaminen kotiin kävellen tai pyörällä on erinomaista liikuntaa. Jos taloutesi ruokatarpeet ovat liian raskaita käsin kannettavaksi, voit tehdä yhden viikottaisen kauppakäynnin autolla ja hankkia silloin kaikki raskaimmat elintarvikkeet, kuten maidot ja muut juomat koko viikoksi. Silloin pystyt kuljettamaan loppuviikon kevyemmät leipä- ja tuoretuotteet kotiin niin, että saat kaupan päälle ulkoilua ja liikuntaa.

Kevätsiivous ja pihatyöt ovat erinomaista hyötyliikuntaa

Suosituksissa neuvotaan harjoittamaan kestävyyskuntoa 2,5 tuntia viikossa. Sen lisäksi ohje suosittelee vahvistamaan lihaskuntoa ja liikehallintaa erilaisilla harjoitteilla ainakin kahdesti viikossa. Tähän tarpeeseen sopii esimerkiksi kuntosalitreeni, pallopelit, tanssiharrastukset tai monipuolinen hyötyliikunta.

Esimerkiksi ikkunanpesu on erinomaista liikkuvuusharjoittelua, joka sisältää kurkottelua ja venyttelyä. Jos et jaksa lähteä illalla jumppaan, ota tehtäväksesi kirkkaat ikkunat. Suursiivouksesta saa liikunnan päälle vielä puhtaan kodin ja hyvän mielen.

Erilaiset mökki- ja puutarhatyöt harjoittavat kestävyyskunnon lisäksi lihasvoimaa ja koordinointia. Sahaaminen ja klapien teko ovat tehokasta treeniä koko vartalolle. Lapiotyöt sekä kuokkiminen taas vahvistavat alaraajojen ja käsivarsien lihaksia. Kottikärryjä työntämällä kehität niin lihasvoimaa kuin kehon tasapainon hallintaa, ja haravointi on tehokasta keskivartaloharjoittelua.

Palautuminen on tärkeää kaiken liikunnan jälkeen

Puutarhatöiden aloittaminen keväisin on usein äkkiseltään rankkaa, minkä vuoksi lihakset saattavat kipeytyä. Erityisesti pihatöissä on tärkeää pitää selästä huolta suorituksen aikana. Vältä kumaria asentoja ja toispuoleista työskentelyä. Selän pyöristämisen sijaan olisi muistettava joustaa polvista ja lonkista.

Palautumisesta huolehtiminen on tärkeää myös hyötyliikunnan kohdalla, erityisesti silloin kun sitä on tehnyt normaalia enemmän. Voit ehkäistä lihassärkyjä, kun muistat tehdä palauttavat venytykset kunnolla. Riittävä nesteen nauttiminen ja ravinto myös auttavat lihaksistoa toipumaan.

Saunominen ja hieronta vahvistavat verenkiertoa, joka vauhdittaa kehon toipumista rasituksen jälkeen. Hierontalaitteella voit huoltaa kehoasi helposti kotona. Esimerkiksi Finate Oy:n 10+ patja rentouttaa fyysisen ja psyykkisen rasituksen jälkeen. Laite vähentää lihasjännityksiä, vähentää kiputiloja ja vauhdittaa myös aineenvaihduntaa.

Kehon lihakset rentoutuvat unen aikana, minkä vuoksi on tärkeää varmistaa hyvä lepo aktiivisen elämäntyylin ylläpitämiseksi. Finate edistää myös suomalaisten uniergonomiaa. Valikoimaan kuuluu Fiergo-malliston patjat ja ortopediset vesityynyt, jotka takaavat parhaat olosuhteet unelle korjaamalla asentoa ja vähentämällä lihasjännityksiä.