Paljain jaloin kohti kesälaitumia!

Paljain jaloin kohti kesälaitumia!

Nyt on paras aika vuodesta tehdä jaloillesi palvelus ja ottaa kengät pois. Paljasjalkakävely on tehokas keino parantaa koko kehon asentoa, sekä vahvistaa lihaksia ja niveliä.

Tämän terveysniksin toteutus on helppoa. Tärkeintä on vain valita paikka, jossa voit astella huoletta ilman kenkien tuomaa suojaa. Vehreä nurmikko tai kesäinen hiekkaranta ovat maaperältään ja tunnelmaltaan kuin luotuja paljain jaloin tallusteluun. Myös pururata ja metsäpolku sopivat tähän harrastukseen erinomaisesti, sillä vaihteleva maasto vahvistaa jalkoja vielä tehokkaammin.

Kenkien suojaamat jalat voivat tuntua yllättävän aroilta paljasta maanpintaa vasten, joten astelu kannattaa aloittaa maltillisesti. Totutteluun riittää vartin tai puolen tunnin mittainen jaloittelu, mikä vahvistaa jalkojasi sisältä ja ulkoa. Viimeistään kuukauden harjoittelun jälkeen jalat tottuvat uuteen kävelytyyliin.

Anna jaloillesi mahdollisuus tuntea alla oleva maa

Jalkamme ovat vuosien varrella tottuneet kenkien käyttöön, mikä näkyy jalkaterän toiminnan ja tuntoherkkyyden vähentymisenä. Kenkien käyttö on toki perusteltua suurimman osan ajasta, mutta jo satunnainen paljasjalkakävely tuo jaloille liikkuvuutta.

Ilman paksua kengänpohjaa jalkasi pystyvät tuntemaan kävelyalustan paremmin, minkä myötä keho alkaa korjata asentoa koko ajan luonnollisempaan suuntaan. Myös nivelten liikkuvuus paranee aina nilkoista selkään asti, jolloin polven, lonkan ja selän kivut vähenevät.

Kuten lähes kaiken liikunnan myötä, myös paljasjalkakävelyn ansiosta vastustuskyky paranee, yleiskunto kohoaa ja sairastelu puolestaan vähenee. Tämä kaikki tukee myös henkistä hyvinvointia.

Jalkahieronta aktivoi jalkojen verenkiertoa samaan tapaan kuin paljain jaloin kävely. Ympärivuotiseen käyttöön soveltuva hieroja toimii myös hyvänä palauttavana käsittelynä kesäisen kävelyn jälkeen. 2D-jalkahierojan rytmin ja voimakkuuden voi säätää itselleen sopivaksi niin, että hieronta tuntuu mahdollisimman miellyttävältä. Hieromalla ehkäiset jalkojen palelua, suonenvetoja ja lihasten kipeytymistä.

Keho korjaa asentoaan

Paljain jaloin kävely muuttaa kävely- ja juoksutyyliä vähemmän kehoa rasittavaksi. Askellus siirtyy kantapäältä päkiälle ja kehon oma iskunvaimennus alkaa paikata kenkien tehtävää. Liikkuminen muuttuu myös vakaammaksi, sillä tasapaino paranee.

Jos vietät kesää lasten seurassa, rohkaise erityisesti heitä jättämään kengät eteiseen ulos lähtiessä. Tutkimukset osoittavat, että lapset juoksevat paremmin paljain jaloin tai ohuilla tossuilla, kuin paksupohjaisilla juoksukengillä.

Tutkimuksissa on havaittu, että paljain jaloin liikkuvilla lapsilla todetaan harvemmin lattajalkoja. Paljasjalkakävely voi korjata myös aikuisilla varpaiden ja jalkaterän virheasentoja.

Palaudu ja hoivaa jalkojasi

Paljain jaloin kävely kovettaa ja vahvistaa jalkojen ihoa, mikä auttaa kestämään paremmin epätasaisia pintoja. Sitkeiden kovettumien välttämiseksi paljain jaloin kävelemisen jälkeen jalat tulisi pestä ja voidella huolellisesti. Korkealaatuinen Fiergon jalkojen hoitovoide pehmittää jalkojen ihoa ja hoitaa myös halkeamia.

Paljain jaloin tallustelulla on myös kaunistavia vaikutuksia, sillä se vähentää suonikohjuja, ehkäisee jalkasientä ja helpottaa jalan alueen ihosairauksia. Myös jalkojen hikoilu vähenee, eikä jalkoihin siten muodostu hiertymiä tai rakkoja. Kauniit kesäjalat viimeistelet Whistin jalkojenhoitolaitteella, jossa on kuusi erilaista hiomapäätä. Laite poistaa kovettumat vaivattomasti ja muotoilee kynnet haluttuun malliin.