Lomaturvotus kuriin!

Lomaturvotus kuriin!

Muutaman lomapäivän jälkeen housunnappi kiristää, vaatteet jättävät ihoon painaumia ja kengätkin tuntuvat ahtaammalta kuin vapaille lähtiessä. Lisäksi peilistä katsoo takaisin väsyneen oloinen henkilö, vaikka lomailu olisikin ollut rentouttavaa.

Turvotus yllättää meidät useimmiten juuri kesällä. Muutokset ruokavaliossa, rutiineissa ja lämpötilassa luovat helposti otolliset olosuhteet nesteen kertymiselle elimistöön. Turvotus ei kuitenkaan merkitse sitä, että kesäkunto on täysin menetetty. Kertyneestä nesteestä pääsee eroon parhaimmillaan vain muutamassa päivässä.

Pöhötystä voi helposti ehkäistä esimerkiksi grillaamisen tai saunomisen yhteydessä. Lepo auttaa turvotuksesta palautumiseen ja myös mieli pysyy kirkkaampana, kun kehon nestetasapaino on kohdallaan.

Mitä mieltä vatsasi on kesän herkuista?

Janottava suola ja hiilihydraatit ovat yleisimmät syypäät nesteen kertymiselle elimistöön. Myös hiilihapolliset juomat, kuten oluet ja limonadit kerryttävät elimistöön kaasuja, jotka voivat aiheuttaa turvotuksen lisäksi kivuliaita tuntemuksia suolistossa.

Grillimakkaroiden sesonkiaikana on toisinaan vaikea pitää suolan määrä sopivan alhaisena. Myös terveyssyistä suolaa kannattaa kuitenkin tietoisesti vähentää. Kokeilisitko vaikka marinoida itse lihaa? Omalla reseptillä pääsee usein vähäsuolaisempaan ja herkullisempaan lopputulokseen kuin mitä kaupan hyllyltä saa.

Lihojen lisäksi grilliin voi sujauttaa nestettä poistavia herkkuja. Parsa, ananas ja selleri poistavat tehokkaasti nestettä sekä sisältävät monia terveellisiä yhdisteitä.

Vihanneksista saa helposti myös apua hiilihydraattien vähentämiseen. Nyt on se vuodenaika, kun pastat voi jättää lepäämään kuivakaappiin. Kauden tuoreet vihannekset, kuten kesäkurpitsa, varhaiskaali ja munakoiso sopivat erinomaisesti grilliin. Kypsentämällä vältät myös raaoista vihanneksista toisinaan aiheutuvan vatsan kivistelyn.

Vesi auttaa sisäisesti ja ulkoisesti

Vesi on vanhin voitehista myös kesäturvotuksen kohdalla. Valtaosa kehostasi on vettä, jolloin toimiakseen kunnolla se tarvitsee asianmukaista nesteytystä. Puolitoista litraa päivässä on hyvä tavoite ja lämpimällä kannattaa juoda vieläkin enemmän. Jos vesi tuntuu pitkäveteiseltä vaihtoehdolta kuplajuomien rinnalla, kokeile esimerkiksi sitrushedelmien tai marjojen lisäämistä veteen.

Erityisesti jalkojen turvotusta voi hillitä kylvettämällä. Aktivoit jalkojen verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, kun kylvetät niitä vuorotellen lämpimässä ja kylmässä vedessä. Samankaltaista lämpötilojen vaihtelua saat myös saunomalla.

Yksi tehokkaimmista tavoista jalkojen turvotukseen ja pakottavaan tunteeseen on hieronta, joka on tehokkainta kylvettämisen tai saunomisen jälkeen. 2D-jalkahieroja aktivoi verenkiertoa sekä keventää jalkoja jo vartin hieronnalla. Laitteen kaksiulotteinen teho tuntuu jopa reisissä asti.

Jalkoja voi hieroa myös käsin. Hellät varpaista polviin suuntautuvat liikkeet onnistuvat parhaiten korkealaatuisen jalkavoiteen avulla.

Mikä tärkeintä: rentoudu!

Hyvä ja pitkä yöuni on tärkeää, sillä turvotus laskee unen aikana. Remington Sport -monitoimihieroja rentouttaa ja siten parantaa yöunen laatua. Selälle, jalkapohjille ja pohkeille soveltuva laite aktivoi myös verenkiertoa, mikä auttaa turvotuksen laskemista.

Esimerkiksi ikä, ateriarytmi ja paino vaikuttavat turvotukseen, minkä vuoksi nestettä kertyy jokaiselle eri tavoin. Muista kuitenkin ennen kaikkea nauttia kesästä, ja salli itsellesi riittävästi lepoa. Pieni luovuus grilliresepteissä, riittävä nesteytys ja hemmotteleva kehonhuolto auttavat jo pitkälle!