Lisää löylyä! Nauti saunan terveyshyödyistä

Lisää löylyä! Nauti saunan terveyshyödyistä

Saunominen kuuluu jokaisen suomalaisen mielenmaisemaan tavalla tai toisella. Vanhan kansan pyhä huone on historian saatossa toiminut paikkana niin poliittisille neuvotteluille kuin iloisille voitonhetkille ja syvällisille keskusteluille. Tänä päivänä sauna tarjoaa monelle tilaisuuden hengähtää hiljaisuudessa ja hämärässä, kun hektinen arki jää hetkeksi suljetun oven taakse.

Sauna on niin juurtunut osaksi kulttuuriamme, että monesti sitä ei edes ajattele tekevänsä terveystekoa lauteille istuessaan. Viime vuosina sekä suomalaiset että kansainväliset tutkijat ovat vahvistaneet, että tämä vanhan kansan lääke toden totta hellii kehoa ja mieltä monella tapaa.

Sauna onkin erinomainen tapa täydentää terveellistä elämäntapaa. Kun tunnistat sinulle tärkeimmät terveyshyödyt, voit tehdä saunomisesta vieläkin nautinnollisempaa.

Sauna hellii lihaksia

Lämmin sauna saa sydämen pumppaamaan tehokkaammin verta lihaksiin niin, että verenkierto tehostuu ääreisverenkiertoa myöten. Parantunut verenkierto auttaa esimerkiksi paleleviin jalkoihin ja käsiin.

Sauna auttaa lihaksia palautumaan urheilusuorituksesta. Tehostunut verenkierto kuljettaa happea lihaksiin ja venytteleminen on helpompaa, kun lihakset ovat lämpimät. Kokeile kevyitä venytyksiä heti urheilusuorituksen jälkeen tai pidempiä venytyksiä lepopäivänä saunan jälkilämmössä. Tehokkaimman tuloksen saat, kun yhdistät saunan venyttävään ja muokkaavaan hierontaan.

Saunasta ja hieronnasta voi nauttia vaikka saman päivän aikana. Whist lihashieroja hieroo pintalihasten lisäksi myös syvät pikkulihakset ja siten auttaa tehokkaasti selän alueen jännitys- ja kiputiloihin. Hierojaa voi käyttää selkään, hartioihin, sekä reisiin ja alaraajoihin. Hieronta vastaa voimakasta käsinhierontaa ja omalla painollasi voit vaikuttaa hieronnan voimakkuuteen. Pelkkä hieronta auttaa lihaksia palautumaan silloinkin, jos saunomisen mahdollisuutta ei ole.

Vettä kiukaalle ja keholle

Saunominen poistaa tehokkaasti nestettä ja kuona-aineita kehosta. Löylyttelystä voi olla siis erinomainen apu väliaikaiseen turvotukseen. Kehosta voi lähteä saunomisen aikana jopa litran verran nestettä, minkä vuoksi on erittäin tärkeää pitää nesteytyksestä huolta saunomisen aikana ja sen jälkeen.

Suomalainen vesijohtovesi on paras janonsammuttaja. Jos haluat parantaa juomaveden makua ja puhdistaa sen mahdollisista epäpuhtauksista, kannattaa kokeilla laadukasta vedenpuhdistajaa. Maailmanlaajuisesti patentoitu Eclipse-vedenpuhdistin poistaa vedestä 99 % epäpuhtauksista ja tekee vedestä raikasta; juuri sellaista kuin sen kuuluukin olla.

Heiluta vihtaa ja hyppää järveen

Saunojen lisäksi meitä suomalaisia on siunattu lukemattomilla järvillä. Saunan yhteydessä vilvoittelu tapahtuu parhaimmillaan vilpoisessa järvessä tai meressä. Pulahdus kylmään vauhdittaa verenkiertoa entisestään ja laittaa mielihyvähormonit hyrräämään. Lämpötilan vaihtelut saattelevat myös parempaan uneen: tutkimusten mukaan saunojat nukahtavat helpommin ja nukkuvat syvempää unta.

Saunassa voi myös kuoria ihonsa perinteisin menetelmin. Kokeile kosmetiikkatuotteiden sijasta perinteistä saunavihtaa! Ihoon iskeytyvä vihta poistaa kuolleita ihosoluja sekä likaa samalla vapauttaa ilmaan luonnollista tuoksua. Vihtominen myös vilkastuttaa ihon pintaverenkiertoa, mikä auttaa ihoa uusiutumaan. Sauna itsessään vahvistaa ihoa ja voi tuoda helpotusta esimerkiksi psoriasikseen.

Kuten huomaat, sauna kaunistaa sisäisesti ja ulkoisesti. Yhdistettynä nesteytykseen, hierontaan ja hyviin elämäntapoihin saunomalla voit parantaa fyysistä kuin henkistäkin hyvinvointia. Olisiko tänään hyvä päivä laittaa sauna lämpiämään?