Haluatko muistaa tämän päivän vielä vanhanakin? Myös aivojen hyvinvointiin tulee kiinnittää huomiota!

Haluatko muistaa tämän päivän vielä vanhanakin? Myös aivojen hyvinvointiin tulee kiinnittää huomiota!

Kun puhutaan hyvinvoinnista, mieleemme tulevat yleisimmin fyysiset tekijät. Kehomme toimivuuden, palautumisen ja ulkoisten tekijöiden noustessa merkittävimmiksi tulemme usein unohtaneeksi alkulähteen kaikelle toiminnallemme. Aivot ovat nimittäin tärkein elimemme. Ne säätelevät hermostomme ja lihaksistomme toimintaa, ajatteluamme ja kaikkia muita elintoimintojamme.

Muistihäiriöt ja aivojen toiminnan hidastuminen eivät koske ainoastaan ikääntyviä. Ikääntyessä aivotoiminnat hidastuvat ja esimerkiksi asioiden mieleen palauttamiseen kuluu kauemmin aikaa ja useaan asiaan yhtäaikaisesti keskittyminen vaikeutuu. Aivoja pitää ja tulee huoltaa, sekä harjoittaa jatkuvasti.

Pidä aivot virkeinä

Mielekkäät haasteet, uuden oppiminen ja sosiaaliset suhteet pitävät aivomme virkeinä. Erityisesti ikääntyneille yksin jääminen tai sosiaalisten tilanteiden vähentyminen altistavat aivojen toimintojen rappeutumiselle. Päivittäiset rutiinit, harrastukset ja yhteisöllisiin paikkoihin hakeutuminen ovat tärkeitä erityisesti vanhetessa, mutta samat tekijät ovat merkittävässä roolissa myös lapsen aivojen kehittymiselle. Aivojen hyvinvoinnista huolehtiminen on koko elämänmittainen prosessi.

Myös aivot tarvitsevat lepoa

Arjessa riittävän haastavat työtehtävät ja oppiminen tukevat aivojemme toimimista myös tulevaisuudessa. Kuitenkin vähintäänkin yhtä tärkeää on tarjota aivoille vastapainoksi riittävää lepoa ja palautumista. Mielihyvää tuottavat asiat, harrastukset ja ihmissuhteet tuovat tasapainoa aivojen hyvinvoinnille.

Sen sijaan liika fyysinen tai henkinen kuormitus, stressi ja muut mieltä painavat asiat kuormittavat aivoja. Nykyaikana jatkuva tietotulva kuormittaa aivoja ja jos aivot joutuvat jatkuvasti toimimaan äärirajoilla, saattaa seurauksena olla muun muassa muistihäiriöitä, keskittymisvaikeuksia ja altistumista virheille.

Aivot rakastavat liikuntaa ja oikeanlaista ravintoa

Säännöllisen liikunnan tiedetään edistävän kokonaisvaltaista hyvinvointiamme, joka vaikuttaa fyysisen hyvinvoinnin lisäksi henkiseen hyvinvointiin ja näin ollen myös aivojemme toimintaan. Myös syömämme ravinto on luonnollisesti yhteydessä aivojen terveyteen. Aivoille erityisen hyvää tekevät riittävä veden juonti, sekä hyvälaatuiset ja laadukkaat rasvat. Näitä saamme muun muassa kasviöljyistä, kalasta ja pähkinöistä. Monipuolinen ja säännöllinen ruokavalio tukee kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kautta myös aivojamme.

Uni on aivojen tärkein ystävä

Miltei jokainen meistä tietää, miltä olo tuntuu huonosti nukutun yön jälkeen. Ajattelu on hidasta, mieli ja pää tuntuu olevan sumussa ja muisti pätkii. Riittävä ja laadukas uni toimivat yhdessä aivojen hyvinvoinnin tärkeimpinä rakennuspalikkoina. Laadukkaan unen mahdollistavat stressitön ja rauhallinen ilmapiiri.
Lisäksi oikein valittu sänky ja patja tukevat vartaloa ja mahdollistavat kehon ja aivojen palautumisen päivän rasituksista. Ergonominen patja luo parhaat edellytykset hyvinvointia tukevalle laadukkaalle unelle.

Usein stressin lisäksi kehon muut jännitystilat estävät unensaannin tai vaikeuttavat nukkumista. Hierojalla käynnin lisäksi apua tuovat myös kotona tehdyt rentoutus- ja venytysharjoitukset. Omalla kotisohvalla rentouttavasta hierontahetkestä pääsee nauttimaan esimerkiksi omalla rentoutuspatjalla, joka auttaa sekä lihaksia, että mieltä ja aivoja palautumaan.