Älä anna automatkan pysäyttää sinua

Älä anna automatkan pysäyttää sinua

Kuulutko niihin ihmisiin, joilla tulee istuttua auton ratissa pitkiäkin matkoja? Joskus edessä saattaa olla useamman sadan kilometrin automatka, johon on hyvä valmistautua ja asennoitua oikein. Paikallaan istuminen on yllättävän puuduttavaa, kun samalla on kyettävä pysymään valppaana liikenteessä.

Pysy aktiivisena matkalla

Kiinnitä huomiota istuma-asentoon ja varmista, että et jännitä hartioita ja niskoja istuessasi. Erityisesti autoa ajaessa tätä saattaa tehdä huomaamattaan. Tällöin on hyvä pyöritellä päätä ja olkapäitä ja venyttää niskaa kevyesti puolelta toiselle.

Myös pitkät bussi- ja junamatkat jumittavat etenkin jalkojen lihaksia. Jos mahdollista, käytä bussimatkalla välipysähdykset hyödyksesi nousemalla välillä seisomaan. Junassa on helppo pitää taukoa istumisesta kävelemällä ja tekemällä kevyitä venytyksiä puutuneille lihaksille. Pyörittele ja ojentele nilkkoja verenkierron lisäämiseksi.

Pysähdy välillä

Pitkällä automatkalla verenkierron hidastuminen vaikuttaa vireyteen ja jaksamiseen. Yhtäjaksoinen istuminen rasittaa elimistöä ja lihaksia, jolloin taukojen pitäminen on erityisen tärkeää. Jos tiedät etukäteen reitin, voit suunnitella tauot mahdollisten pysähdyspaikkojen mukaan. Tee kävelylenkki, venyttele, syö kevyesti ja anna myös ajatusten levätä. Jatkuva valppaana olo auton ratissa kuormittaa myös aivoja.

Pitkäkestoinen yhtäjaksoinen istuminen on kova rasitus elimistölle. Aineenvaihdunta hidastuu, selkä puutuu, jalat turpoavat ja niskat menevät jumiin. Erityisen tärkeä on huolehtia riittävästä veden juonnista. Raikas vesi pitää vireänä ja ennaltaehkäisee vaaratilanteita liikenteessä.

Miten toimia ennen ja jälkeen matkan?

Ennen ja jälkeen ajomatkan on hyvä antaa kehon levätä ja rentoutua. Asiakkaidemme suosittelema selkä- ja niskakaari on loistava apu pidempiaikaisten haittojen ehkäisyssä. Kaari aukaisee kallonpohjaan kiinnittyvien niska-hartiaseudun lihasten jännitystiloja ja samalla ennaltaehkäisee mm. kaularangan ongelmia. Helppokäyttöisellä rentoutuspatjalla rentoutat koko kehon lihaksia kotona, tai vaikkapa auton penkillä. Rentoutuspatjamme on mahdollista sijoittaa myös autoon, jolloin voit nauttia rentouttavasta hieronnasta myös tien päällä!

Kylmät ja puutuneet jalat vaivaavat monia pitkillä matkoilla. Verenkierron häiriöt ovat yleisiä kaikenikäisillä ja pitkittyneenä ne voivat johtaa verihyytymiin, suonikohjuihin, halvauksiin tai sydämen häiriöihin. Venyttely ja jalkojen hieronta toimii siksi ensiarvoisen tärkeänä apuna ja mm. erillisellä jalkahierontalaitteella saat helposti apua puutuneisiin tai paleleviin jalkoihin. Hieronta tehostaa verenkiertoa, jolloin koko kehon toiminta aktivoituu, pysyt vireänä liikenteessä ja matka jatkuu ongelmitta.