Supernopea terveyskikka: juo lasi vettä!

Supernopea terveyskikka: juo lasi vettä!

Veden juomisen tärkeydestä muistutetaan jatkuvasti. Puhtaan veden nauttimisen lukemattomat terveyshyödyt osoittavat, että muistuttaminen on paikallaan. Lisäämällä kulauksia vettä sinne tänne arkipäivää, on helppo vaikuttaa oman kehon ja mielen hyvinvointiin.

Muun muassa suorituskyvyn parantuminen, aineenvaihdunnan vilkastuminen, yleisen vireyden kohentuminen ja ihon kunnon parantuminen kannustavat veden juomisen lisäämiseen. Riittävä veden saanti on myös onnistuneen painonpudotuksen kulmakiviä ja juomalla vettä onnistut mm. hillitsemään turhaa syömistä.

Viisi muistivinkkiä riittävään veden saantiin

Useimmille puhtaan veden juominen on haastavaa. Veden maku ei miellytä tai juomisen muistaminen on vaikeaa. Listasimme alle helppoja keinoja vedenjuonnin helpottamiseen:

1. Vesi maistuu parhaalta puhtaana ja raikkaana. Ota erilaiset vedenpuhdistimet käyttöön ja tee hanavedestä entistäkin raikkaamman makuista ilman hanoista ja putkistoista irtoavia kemikaaleja.

2. Mausta vettä luonnollisesti. Lisää makua esimerkiksi puristamalla veden joukkoon mehua sitruunasta tai limestä. Myös muut hedelmät, marjat ja esimerkiksi kurkun viipaleet toimivat maustajina.

3. Hanki hyvä ja kivannäköinen vesipullo, jota on helppo kuljettaa aina mukana. Pullon avulla on helppoa laskea myös päivän aikana juodun veden määrä. Pidä pullo esimerkiksi työpöydällä ja ota tavoitteeksi juoda se tyhjäksi tietyn ajan kuluessa. Juomatauot rytmittävät samalla hyvin työtä ja opiskelua pitämällä sinut vireänä.

4. Kokeile sovelluksia! Älypuhelimiin on saatavilla paljon erilaisia sovelluksia, jotka muistuttavat sinua juomaan enemmän vettä. Kokeile erilaisia ja tee vedenjuonnista päivittäinen haaste tai hauska peli itsellesi.

5. Tee siitä tapa. Uusien tapojen omaksuminen vie aina oman aikansa, mutta kun vedenjuonnista tulee rutiini, se onnistuu sinulta vähitellen luonnostaan. Sisällytä vesilasin juominen aina ensimmäiseksi askareeksi aamulla ja hörppää vettä aina kun käyt esimerkiksi vessassa, keittiössä tai kun saavut kotiin.

Parhaimmillaan veden nauttimisen lisäämisen hyödyt näkyvät heti. Pitkällä aikavälillä vedenjuonnin lisäämisen ansiosta huomaat turvotuksen vähenevän ja kehon aineenvaihdunnan toimivan täysin eri tavalla. Mieli on kirkas ja ihosi voi huomattavasti paremmin.

Aineenvaihdunnan vilkastumista voi edesauttaa veden hörppimisen lisäksi myös muilla keinoin. Syö tulisempaa ruokaa (tämäkin saa sinut juomaan enemmän), pysy liikkeessä ja vilkastuta verenkiertoa esimerkiksi hieronnalla. Erilaista hierontaa on mahdollista toteuttaa helposti myös kotona, joista tuotteemme ovat loistava esimerkki.

Muista kohtuus myös veden juonnissa

On kuitenkin hyvä muistaa, ettei veden kanssa kannata kuitenkaan lotrata päivän aikana liikaa. Veden juonnissa pätee sama periaate kuin yleisesti ravintoaineiden ja vitamiinien kohdalla. Ongelmia syntyy, jos vettä saa liian vähän, mutta liiallinen veden juomien ei tuo lisähyötyjä.

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositus päivittäiseksi vesimääräksi on 1–1,5 litraa, ikääntyneillä ja urheilevilla hiukan enemmän. Sen sijaan yli 2–3 vesilitran juonti on suosituksen mukaan tarpeellista vain harvoin.