Pysy vireessä pimeyden keskellä

Pysy vireessä pimeyden keskellä

Ensin koittavat tunnelmalliset ja hämärät syysillat. Muutaman kiireisen viikon jälkeen yhtäkkiä huomaat, että hämärä on vaihtunut säkkipimeäksi. Ulkona on pimeää töihin lähtiessä ja töistä tullessa, sekä kylmä ilma tekee peiton alle jäämisestä entistäkin houkuttelevampaa.

Ei ole mikään ihme, että pohjolan pimeä talvi väsyttää ja vaikuttaa mielialaan. Kaamoksen aiheuttamista oireista kärsitään tutkitusti sekä Etelä- että Pohjois-Suomessa. Oireet alkavat useimmiten loka-marraskuun tienoilla ja ne voivat jatkua aina maaliskuulle asti. Pimeyden tuomaa väsymystä ja alakuloa voi kuitenkin hoitaa kotikonstein. Kampita kaamosoireet Finaten vinkeillä!

1. Tee päiväsuunnitelma

Talvella tekee usein mieli käpertyä kotiin. Vaikka itsensä kuunteleminen on tärkeää, voi liiallinen loikoilu vain pahentaa väsymystä. Pysyt parhaiten mukana arjen vauhdissa, kun laadit itsellesi etukäteen päivä- tai viikkosuunnitelman kalenteriin.

Mieti suunnitelmaa tehdessä, mikä parantaisi juuri sinun oloasi. Voit esimerkiksi tavata ystäviäsi, käydä teatterissa tai varata jumppatunnin. Läheisten ihmisten seura vahvistaa henkistä hyvinvointia ja säännöllinen liikunta taas ylläpitää fyysistä jaksamista.

2. Katse kohti valoa

Tutkimukset ovat osoittaneet, että valolla voidaan hoitaa tehokkaasti kaamoksen aiheuttamia oireita. Herätysvalolla voit lavastaa auringonnousun kotiisi pimeään vuodenaikaan. Kirkasvalolamppu sopii puolestaan niille, jotka haluavat kylpeä valossa esimerkiksi aamiaisen yhteydessä. Kirkasvalo vähentää väsymystä ja taltuttaa monilla kaamoksen aikaan heräävää makeanhimoa.

Loppusyksy on myös erinomainen aika lähteä lomalle aurinkoiselle seudulle. Jo lyhytkin lomareissu piristää kaamosajan keskellä ja pelkkä tieto edessä odottavasta lomasta auttaa selviytymään pimeistä päivistä.

3. Virtaa ravinnosta

Pidä kiinni rutiineista myös keittiössä. Menojen lisäksi päivän ateriat kannattaa suunnitella etukäteen, jotta saat ylläpidettyä säännöllistä ruokarytmiä. Monipuolinen ja terveellinen ravinto on yksi hyvinvoinnin tärkeimmistä peruspilareista.

Aterioiden suunnittelussa kannattaa hyödyntää esimerkiksi netin reseptisivustoja, joiden sisältö on usein laadittu satokauden raaka-aineita ajatellen ja ravintosuositukset huomioiden. Ruokakaupassa kannattaa suunnata pakastealtaalle, kun tuoreiden kasvisten tarjonta on heikoimmillaan.

4. Ylös, ulos ja lenkille

Jos mahdollista, hyödynnä päivän valoisin aika ulkona. Pienikin happihyppely piristää töiden lomassa tai lounastauon yhteydessä. Kevyttä liikuntaa tulisi harrastaa talvellakin joka päivä ja ulkona kävely on yksi helpoimmista tavoista aktivoida kehoa.

Hikiliikuntaa tulisi puolestaan harrastaa kahdesta kolmeen kertaa viikossa. Aerobinen liikunta auttaa kehoa jaksamaan, virkistää mieltä ja pitää sisäisen kellon tasapainossa. Sykettä kohottavaa liikuntaa kannattaa harrastaa talviaikaan mieluiten päivällä tai alkuiltapäivästä.

5. Nuku hyvin

Panosta unenlaatuun! Pimeys saa helposti päivärytmin sekaisin, minkä seurauksena päivisin väsyttää ja öisin taas valvottaa. Vältä television, kännykän ja tietokoneen selailua yön tunneille asti. Panosta hyvään peittoon, tyynyyn ja patjaan, joilla takaat laadukkaan unen joka yö.

+ Pidä lippu korkealla!

Viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä: älä anna kaamoksen vallata mieltäsi. Oma asenne auttaa pitkälle myös pitkältä tuntuvan pimeyden keskellä. Muistuta itseäsi itsellesi tärkeistä asioista ja keskity niihin. Tee itsellesi pieniä tavoitteita, jotka nostattavat mieltä. Ja vaikka mikään ei auttaisi, muista, että kevät koittaa jokainen vuosi.