Ryhti pitää huolen kehosta myös istuessa – kiinnitä siis huomiota asentoosi

Ryhti pitää huolen kehosta myös istuessa – kiinnitä siis huomiota asentoosi

Minkälaisessa asennossa istut? Harva meistä haluaisi nähdä itsestään otettua kuvaa työpöydän ääreltä. Hartiat on lytyssä ja koko olemus näyttää aivan muulta kuin ryhdikkäältä. Keho “tottuu” huonoon ryhtiin kun kuljemme katse painuneena älypuhelimeen, tai työskentelemme tietokoneen ääressä useita tunteja päivässä. Lopulta lihaksemme kireytyvät ja ryhtimme on jatkuvasti vääränlainen.

Istumisen vähentäminen ja esimerkiksi työnteko seisoma-asennossa on paras vinkki hyvinvoivan kehon ylläpitämiseen. Joskus istuminen on kuitenkin väistämätöntä ja siksi ei ole itsestäänselvää millaisessa tuolissa tai asennossa istut.

Huono ryhti vaikuttaa koko hyvinvointiimme

Huono ryhti kuormittaa rankaa, aiheuttaa kipuja ja saa aikaan lihasten jumiutumista. Huono ryhti saattaa aiheuttaa ikäviä oireita kuten päänsärkyä, puutumisen, pistelyn tai lihasheikkouden tunnetta käsissä sekä pistävää tunnetta lapojen alueella tai alaselän aamujäykkyyttä. Kipu jumittuu usein alueille, joissa huonon ryhdin mukanaan tuoma kuormitus on suurinta.

Huono ryhti saa myös ihmisen koko olemuksen näyttämään helposti väsyneeltä ja veltolta. Yleensä kasaan painunut on huomaamatta opittu tapa, sillä ryhdin ylläpitäminen hyvänä vaatii keskittymistä. Hyväryhtinen henkilö näyttää itsevarmemmalta, elinvoimaiselta ja hyvinvoivalta. Hyvässä ryhdissä hartiat eivät ole painuneet eteen, eivätkä jännittyneet ylöspäin. Selkä ei ole pyöristynyt eteen ja alaselkä on suorassa.

Alaselkää tukevalla nojalla varustetulla satulatuolilla istuttaessa keho pysyy aktiivisesti oikeaoppisessa asennossa, jolloin ryhtiin ei itse tarvitset jatkuvasti kiinnittää huomiota. Verenkierto ja aineenvaihdunta pysyvät liikkeessä ja mieli pysyy virkeänä koko työpäivän ajan.

Finaten valikoimissa olevan Whistin satulatuolin saa muokattua itselleen sopivaksi laajojen säätöominaisuuksien ansiosta ja ristiselkää tukeva selkätuki tulee loistavasti alaselän mutkaa. Jalat ja lonkankoukistajien lihakset pysyvät rentoina, jolloin jalat eivät puudu tai jumiudu. Satulatuolimme on helposti liikuteltavissa ja sopii pieniinkin tiloihin. Siksi esimerkiksi monet parturi-kampaajat ja kassatyöskentelijät ovat löytäneet siitä avun ergonomisesti rasittavalle työlle.

Muut tekijät hyvän ryhdin saavuttamiseen

Hyvän istuma-asennon lisäksi, on hyvä kiinnittää huomiota myös muihin tervettä ryhtiä tukeviin tekijöihin.

⦁ Istuttaessa tarkista, että työpiste tai pöytä on kyynärpäiden korkeudella. Mahdollinen näyttö tulee olla noin 60-80 senttimetrin etäisyydellä. Pyri asettamaan näyttö sellaiseen kulmaan, että katsot sitä hieman alaviistoon. Näin niska ja silmät rasittuvat mahdollisimman vähän.

⦁ Nouse ylös, venyttele ja pidä taukoa istumisesta.

⦁ Harrasta liikuntaa, vahvista selkä- ja vatsalihaksia ja pidä itsesi aktiivisena arjessa.

⦁ Vältä raskaiden laukkujen tai kassien kantamista toispuoleisesti. Panosta hyvintuettuun reppuun. Kiinnitä huomiota selän asentoon nostaessasi tai siirtäessäsi painavia tavaroita.

Missä asennossa nukut? Oikeanlainen patja ja tyyny tukevat selkärankaa ja ryhtiä vaikuttaen kokonaisvaltaisesti unen laatuun ja sitä kautta hyvinvointiin. Lisää oikeanlaisen patjan ja tyynyn valitsemisesta ja niiden vaikutuksista kehon hyvinvointiin voit lukea lisää täältä: http://selkahoito.fi/2018/01/16/petaa-itsellesi-hyva-uni-tyynyn-ja-patjan-merkitys-unelle/