Helposti hyvään kuntoon – 10 vinkkiä liikunnan lisäämiseen

Helposti hyvään kuntoon – 10 vinkkiä liikunnan lisäämiseen

Liikunta jää usein huomaamatta sivurooliin, kun kiireinen arki pyörittä kehoa ja ajatuksia. Sopivia ja luontevia hetkiä lähteä liikkeelle on kuitenkin yllättävän paljon. Voit lisätä hyvinvointiasi pienilläkin muutoksilla liikuntatottumuksiisi. Lue tästä vinkit, joiden avulla saatat muuttua aktiiviliikkujaksi!

Salijäsenyys, pitkät automatkat treeneihin ja kalliit urheiluvälineet – siinä kolme yleistä syytä jättää säännölliset liikuntahetket väliin. Liikunta kuitenkin kannattaa, koska se vaikuttaa fyysisen kunnon ja terveyden lisäksi myös psyykkiseen hyvinvointiin: säännöllinen liikkuminen nimittäin lievittää stressiä, kohentaa mielialaa ja parantaa unen laatua. Liiku siis itsesi kokonaisvaltaiseen kuntoon mukavalla tavalla.

10 helppoa tapaa lisätä liikuntaa

1. Tee kodistasi ikioma tanssistudio! Yhdistämällä musiikin liikkumiseen teet samalla palveluksen myös aivoillesi: tanssi muun muassa parantaa muistia, eliminoi stressiä ja masennusta sekä parantaa sydänterveyttä. Laita soimaan vaikkapa latino-rytmejä tai jazz-musiikkia, ja anna jalkojesi viedä. Tai aloittaisitko aamusi tanssimalla rauhallisesti klassisen pianomusiikin tahtiin?

2. Etsi netistä treenivideoita ja liiku niiden opastamana. Kannattaa käyttää hetki etsien laadukkaat ja sinulle sopivimmat ohjevideot. Valinnanvaraa riittää: kokeilisitko vaikkapa joogaa, kuntonyrkkeilyä, painojen kanssa treenausta tai tanssia? Jotkut kuntokeskukset tarjoavat myös virtuaalitunteja, joille voit osallistua omassa olohuoneessasi!

3. Kokeile lähi- ja luontoliikuntaa: lähde liikkeelle kävellen tai pyörällä ja etsi ympäristöstäsi liikuntamahdollisuuksia. Onko kotisi lähellä esimerkiksi metsäpolkuja, portaikkoja tai koripallokenttä? Jos asut onnekkaasti metsän lähellä, voit ehkä poimia kesällä kupillisen mustikoita lenkin varrella!

4. Etsi kävelymatkan päästä uusi liikuntaharrastus: monet paikallisyhdistykset ja urheiluseurat järjestävät asuinalueilla ohjattua liikuntaa. Löytäisitkö sinä uuden harrastuksen esimerkiksi lähikoululta?

5. Valitse hyötyliikunta osaksi arkeasi! Kävele kauppaan vähän pidempää mutta kauniimpaa reittiä, ja tee pieniä juoksupyrähdyksiä. Opettele jumppaamaan pohjelihaksia bussia odotellessa ja valitse aina portaat hissin sijaan. Pienetkin muutokset ovat merkittäviä, kun niitä toistaa usein.

6. Yksin liikkuminen saattaa pidemmän päälle olla tylsää, ja harrastus hiipuu. Tee liikunnasta sosiaalinen tilanne: tapaa ystäväsi kävelylenkillä kahvilassa istumisen sijaan. Työkaverikin saattaa ilahtua, jos pidätte seuraavan ideointipalaverin samalla kävellen! Kävelyä harrastavan kannattaa huolehtia jalkojen hyvinvoinnista – hiero pitkän kävelylenkin jälkeen jalkojasi 3D-jalkahierojalla, joka myös lämmittää kylmät jalat.

7. Venyttele olosi joustavaksi! Venyttely on paitsi rentouttavaa, myös tärkeä osa liikkujan hyvinvointia. Säännöllinen venyttely parantaa ryhtiä, poistaa lihaskireyksiä ja ehkäisee lihasten epätasapainoa. Ota venyttely tavaksi tv:tä katsoessasi, tai pidä rentoutustuokio kaunista musiikkia kuunnellen ja rauhallisesti venytellen. Selkäongelmista kärsivälle koko selän venytykseen kehitetty Whist Selkä- ja Niskakaari on oiva apu. Tutustu tuotteeseen tästä.

8. Hyödynnä teknologiaa: kun saat tietoa askeltesi ja aktiivisuutesi määrästä pitkin päivää, motivoidut todennäköisesti liikkumaan enemmän. Mittareiden avulla on helppo huomata pientenkin muutosten merkitys kokonaisliikunnan määrässä. Monissa puhelimissa on askelmittari, jonka avulla saat tietoa askeltesi määrästä. Tarjolla on myös erilaisia aktiivisuusrannekkeita ja älykelloja.

9. Ota testiin uusi liikuntalaji! Jos tykkäät muutenkin vaihtelusta, eri liikuntalajien kokeilu voi tehdä sinusta innokkaamman liikkujan. Todella suosittu, kovatehoinen intervallitreeni HIIT sopii kiireiselle: jo vartin harjoittelu vastaa tunnin juoksulenkkiä. Hauskuuden ystävä voi nauttia pomppuharjoittelusta Kangoo Jumps -hyppykengillä. Melontakurssille kannattaa ilmoittautua, jos kaipaa liikunnan lisäksi rentoutusta ja luonnon rauhaa.

10. Jos kotisi kaipaa puunausta, yhdistä siivous kotitreeniin. Laita musiikki soimaan ja siivoa liioitellun tehokkaasti. Imuroi myös vaikeammista kohdista, moppaa lattiat ja kurottele pyyhkimään keittiön kaapit. Liikunnan lisäksi saat hyvän mielen siististä kodista. Treenin jälkeen on mukava istahtaa sohvalle rentoutumaan.

Finate on yritys, jonka tuotevalikoimista löytyy tuotteita, jotka ennaltaehkäisevät ja hoitavat. Tavoitteenamme on pitää yllä hyvinvointia ja tarjota terveempää elämää. Tutustu tuotteisiimme täällä http://selkahoito.fi/tuotteet/