Vahvista selkää kesäisillä liikuntalajeilla!

Vahvista selkää kesäisillä liikuntalajeilla!

Tiesitkö, että neljä viidestä aikuisesta kärsii selkäkivuista elämänsä aikana? Paljon on kuitenkin tehtävissä: paras lääke selkävaivojen ehkäisyyn ja hoitoon on säännöllinen, monipuolinen liikunta.

Selän hyvinvointiin kannattaa keskittyä myös kesällä – etenkin jos syksyllä on luvassa istumatyötä. Onneksi ulkoilmassa liikkuminen on kesäsäiden helliessä todellinen nautinto! Poimimme sinua varten kesään sopivia liikuntalajeja, jotka auttavat pitämään selkäsi kunnossa. Mikä on sinun valintasi?

10 liikunnallista tapaa hemmotella selkää

1. Pulahda uimaan!
Veden vastus vähentää merkittävästi nivelten ja jänteiden kuormitusta, minkä ansiosta liikkeet tuottavat vähemmän kipua. Veden kannatellessa kehoa selkärankaan kohdistuu myös vähemmän painetta. Kiinnitä erityisesti huomiota oikeaan uintitekniikkaan, kun haluat saada harjoittelusta maksimaalisen hyödyn.

2. Helli selkää vesijuoksulla!
Vedessä juokseminen voi olla sinulle hyvä vaihtoehto, jos kärsit niska- ja hartialihasten kivuista. Vesijuoksuvyö kannattaa hankkia myös mökille, koska tämä harrastus sopii loistavasti luonnonvesiin. Mikä mahtava idea mökkituliaiseksi!

3. Suuntaa puistojumppaan!
Raikkaassa ja lämpimässä ulkoilmassa liikkuminen voittaa kuntosalin koska tahansa. Lähes kaikilla paikkakunnilla järjestetään erilaisia ulkoliikuntatuokioita. Pakkaa mukaan pullollinen raikasta vettä ja iloinen mieli!

4. Lähde tutkimusmatkalle kävellen!
Kävely auttaa pitämään selän lihakset aktiivisina ja parantaa selkärangan liikkuvuutta. Ulkoilmassa oleilu tekee muutenkin hyvää: se vähentää stressiä ja jännitystä, sekä auttaa jopa ehkäisemään masennusta. Löytyykö lomaympäristöstäsi valmiita retkeilyreittejä, tai olisiko sopivan kävelymatkan päässä kaunis piknik-paikka tai paikallinen nähtävyys?

5. Vahvista selän liikkuvuutta ja keskivartalon lihasvoimaa joogaamalla!
Joogaharjoittelu lievittää alaselkäkipuja ja parantaa selän toimintakykyä. Samalla mielesi rentoutuu ja kehosi voi paremmin! Selkäkipuisen kannattaa ehdottomasti kokeilla myös saunajoogaa, jossa lämpö hellii lihaksia ja niveliä.

6. Kuntoile pihatöitä tehden!
Mullan möyriminen on loistavaa arkiliikuntaa, ja mieliala kohoaa kauniita istutuksia katsellessa. Myös selkä vahvistuu, kun muistat ottaa huomioon ergonomian: vaihtele liikeratoja monipuolisesti, työskentele ryhdikkäästi, käytä nostaessa jalkalihaksiasi, ja muista vaihdella kätisyyttä haravoidessasi ja lapioidessasi.

7. Souda itsesi kuntoon!
Yhdistä liikunta kauniisiin maisemiin ja veden liplatukseen! Soutu vahvistaa selän lihaksia tehokkaasti, ja saattaa jopa lievittää selkäkipuja. Opettele heti alkuun oikea soututekniikka, koska väärät liikeradat saavat terveenkin selän taatusti kipuilemaan.

8. Ota jumppapallo tehokäyttöön.
Sen avulla vahvistat selkääsi tehokkaasti. Kokeile esimerkiksi heilautella palloa käsissäsi rennosti puolelta toiselle polvia joustaen ja vartaloa kiertäen. Toinen hyvä liike on asettua pallon päälle vatsalleen kädet ja jalat maassa nostaen vuorotellen vastakkaista kättä ja jalkaa vaakatasoon.

9. Venyttele selkä ja niska liikuntasuorituksen jälkeen.
Whist Selkä- ja niskakaari ovat oiva apu selän ja niskan venytykseen. Kaaret ovat erinomaisia apuvälineitä liikkumattomuudesta, huonoista istumatavoista tai huonosta ryhdistä aiheutuvien niska-hartiaseudun ja selän alueen kiputilojen ennaltaehkäisyssä, sekä tuki- ja liikuntaelinsairaiden kuntoutuksessa.

10. Rentouta selkäsi hieronnalla.
Hieronta aktivoi selän verenkiertoa, rentouttaa lihakset, lieventää lihasjännitysten aiheuttamia oireita ja ehkäisee väsymystä. Remington Sport -monitoimihieroja soveltuu koko selän hierontaan. Kaukosäätimen avulla voit helposti säätää hieronnan nopeutta ja tehoa itsellesi sopivaksi.

Finate on yritys, jonka tuotevalikoimista löytyy tuotteita, jotka ennaltaehkäisevät ja hoitavat. Tavoitteenamme on pitää yllä hyvinvointia ja tarjota terveempää elämää. Tutustu tuotteisiimme täällä http://selkahoito.fi/tuotteet/