Selän hyvinvointi – paranna selän terveyttä Finaten vinkeillä

Selän hyvinvointi – paranna selän terveyttä Finaten vinkeillä

Selän alueen kivut ovat yleinen ja edelleen lisääntyvä vaiva. Kahdeksan kymmenestä aikuisesta tuntee elämänsä aikana selkäkipua. Monelle kyseessä on ohimenevä oire, kun taas toiset kärsivät selkäkivuista säännöllisesti.

Kipeä selkä vaikuttaa elämänlaatuun ja arkeen monella tavalla, ja selkävaivat ovat yksi yleisimmistä sairauspoissaolojen syistä. Vuonna 2019 selkävaivojen takia aiheutui jopa 900 000 sairauspoissaolopäivää. Selkäkipu on tyypillinen ongelma sekä fyysistä työtä tekeville että toimistotyöntekijöille – raskas fyysinen työ ja toisaalta toimistotyön tuoma liikkumattomuus ovat molemmat haaste selän terveydelle.

Riskitekijöitä selkäkivulle ovat esimerkiksi liikunnan vähäisyys, stressi, perimä sekä selän kuormittumiseen vaikuttavat tekijät kuten huono työergonomia. Selän terveys on tärkeä osa hyvinvointia, joten selän hoitoon kannattaa panostaa.

Huono työergonomia ja elämäntavat haasteena selän hyvinvoinnille

Lisääntynyt etätyö tuo haasteita selän terveydestä huolehtimiseen – moni saattaa kotona jumiutua pitkäksi aikaa samaan asentoon, joka saa selän jumiin. Lisääntynyt liikkumattomuus ja yksipuoliset työasennot kuormittavat selkää huonolla tavalla.

Selkää voi hoitaa omatoimisesti hyvillä ohjeilla. Itse asiassa ennaltaehkäisevät rutiinit ovat paras tapa edistää selän hyvinvointia. Olennaista on rohkaistua käyttämään selkää kivuista huolimatta – liike on lääke ja liikkumattomuus usein vain pahentaa ongelmaa. Lisäksi oikeilla apuvälineillä voidaan tukea selän hyvinvointia.

Selkä kiittää hyvistä rutiineista – 5 vinkkiä parempaan arkeen oireilevan selän kanssa

  1. Muista liikkua: kipeän selän kanssa kannattaa rohkaistua liikkumaan. Oikeanlainen liikunta antaa selälle kaivattua liikettä ja saattaa lievittää oireita. Hyviä liikuntamuotoja selän hyvinvointiin ovat: kävely, pyöräily ja uinti.
  2. Vahvista lihaksia: säännöllisen liikunnan lisäksi selän lihaksia kannattaa vahvistaa lihaskuntoharjoitteilla. Hyvä lihaskunto on yksi parhaista keinoista edistää selän terveyttä.
  3. Kiinnitä huomiota työergonomiaan: omaan työpisteeseen ja etenkin työasentoon kannattaa panostaa kotonakin. Hyvällä työergonomialla ehkäistään tehokkaasti selän kipeytymistä. Apua voi hakea esimerkiksi satulatuolista tai seisomalla osan työpäivästä.
  4. Huolehdi hyvästä unesta: hyvä uni on hyvinvoinnin perusta. Selän terveyden kannalta on syytä huolehtia myös hyvästä nukkuma-asennosta. Hyvä tyyny ja patja, jotka tukevat selkärankaa, takaavat levolliset ja rentouttavat yöunet.
  5. Rentoudu säännöllisesti! Stressi on omiaan kasvattamaan kuormitusta kehossa ja lisäämään lihasjännitystä. Säännöllinen rentoutus lievittää stressiä sekä lihasjännityksiä ja luo pohjan myös selän hyvinvoinnille.

Useimmilla selkäkivut paranevat nopeasti eikä lääkärillä käynti ole tarpeen. Hakeudu kuitenkin lääkärin hoitoon, mikäli selkäkipu on voimakasta, päivittäisistä askareista selviytyminen vaikeutuu tai kipu pitkittyy ja on toistuvaa.

Finate on yritys, jonka tuotevalikoimasta löytyy selän hyvinvointia tukevia ratkaisuja. Selän luonnollisen asennon tukeminen sekä selän alueen jännitysten lievittäminen ennaltaehkäisee ja lievittää oireita. Esimerkiksi Finate tuoteperheen Whist® selän extensio- ja niskakaari  auttaa rentoutumaan ja venyttää koko selkää.

Tutustu myös muihin tuotteisiimme täällä http://selkahoito.fi/tuotteet/